Köpvillkor – Palettparadiset AB
När du handlar hos Palettparadiset AB, som privat- eller företagskund, godkänner du följande villkor. Här hittar du information om beställning, leverans, betalning, ångerrätt, reklamation och integritetspolicy.
Vi vill att du ska känna dig trygg när du handlar hos oss. Därför beskriver vi här både dina rättigheter som kund och våra skyldigheter som säljare.
Användarvillkor
Dessa villkor gäller för både privat- och företagskunder hos Palettparadiset AB. Genom att genomföra ett köp på palettparadiset.se bekräftar du att du godkänner:
- användning av cookies,
- behandlingen av nödvändiga personuppgifter,
- samt våra köpvillkor.
Acceptans av villkor
Genom att använda vår webbplats samtycker du till att vara bunden av dessa villkor. Om du inte accepterar villkoren bör du avstå från att använda webbplatsen.
Ändringar i villkoren
Palettparadiset AB förbehåller sig rätten att när som helst uppdateras eller ändra villkoren utan föregående meddelande. Det är ditt ansvar att regelbundet kontrollera villkoren. Din fortsatta användning av webbplatsen innebär att du accepterar ändringar.
Ålderskrav
För att handla hos oss behöver du vara minst 18 år. Är du yngre än 18 år krävs samtycke från målsman.
Användning av tjänster
Du förbinder dig att endast använda webbplatsen för lagliga ändamål och på ett sätt som inte bryter mot villkoren eller gällande lagar.
Ansvarsgräns
Palettparadiset AB ansvarar inte för eventuella skador eller förluster som uppstår till följd av användningen av webbplatsen. Vi kan inte heller garantera att sidan alltid är tillgänglig utan avbrott.
Immateriella rättigheter
Allt innehåll på webbplatsen, inklusive text, bilder, logotyper och programvara, är skyddat av immateriella rättigheter och tillhör Palettparadiset AB eller våra licensgivare. Du får inte kopiera, distribuera, överföra, modifiera eller använda materialet utan vårt skriftliga tillstånd.
Länka till tredje del
Webbplatsen kan innehålla länkar till andra webbplatser som ägs av tredje delen. Palettparadiset AB ansvarar inte för innehållet på dessa webbplatser.
Kontakt
Om du har frågor om användarvillkoren, kontakta oss på info@palettparadiset.se
Beställning
När du har lagt en beställning skickas en orderbekräftelse till den e-postadress du angivit. Om något inte stämmer, kontakta oss på info@palettparadiset.se
Leverans & frakt
• Vi erbjuder fri frakt inom Sverige på alla beställningar över 499 kr. Växter (sticklingar/palettblad) skickas på måndagar och tisdagar för att undvika att paketet blir liggande över helgen.
• Fröer skickas normalt inom 1–5 arbetsdagar.
• Kombinerade beställningar (fröer + växter) skickas i samma paket, enligt växternas leveransschema.
• Om en order med växter läggs på måndag eller tisdag skickas den i mån av tid samma vecka, annars följande vecka.
• Alla beställningar skickas från vårt lager på Öland. Vi levererar till hela EU, men endast frröer till Norge.
Viktigt att tänka på:
- Vi ansvarar inte för skador eller förluster som uppstår under transporten.
- Då växter är levande material kan de påverkas av väder och fraktförhållanden.
- Vi packar alltid omsorgsfullt, med extra isolering vintertid.
- Vi rekommenderar leverans till ombud under kyliga perioder (under 10 grader).
observera att färgskillnader eller utseendeskillnader jämfört med produktbilderna inte är giltiga skäl för reklamation, så länge växten är vid liv.
Pris och betalning
- Alla priser anges i svenska kronor eller lokal valuta och inkluderar moms.
- Eventuella frakt- och betalavgifter specificeras i kassan.
- Vi reserverar oss för eventuella felaktiga priser, slutförsäljning och prisändringar.
- Kampanjer och reapriser gäller endast under angiven tidsperiod eller så långt lagret räcker.
Ångerrätt
Du har 14 dagars ångerrätt från den dag du tog emot varan. Ångerrätten gäller inte för levande växter, lökar, sticklingar och rötter (undantag enligt distansavtalslagens regler för varor som snabbt kan försämras/är av sådan beskaffenhet att de inte kan återlämnas).
Så utnyttjar du ångerrätten
- Meddela oss skriftligen inom 14 dagar: info@palettparadiset.se.
- Ange: namn, adress, e-post, ordernummer samt vilka varor du vill returnera.
- Returfrakt bekostas av dig. Skicka varorna väl paketerade, helst i originalförpackning.
- Vid retur av torkade blommor: bifoga bild på produkterna för bedömning av skick.
När vi mottagit och kontrollerat returen återbetalas varuvärdet. Vi kan göra avdrag för värdeminskning om varan hanterats mer än nödvändigt eller är skadad.
Obs! Levande växter, lökar, sticklingar och rötter kan inte ångras/returneras.
Reklamation & klagomål
För att reklamation ska kunna godkännas behöver du:
- Hämta ut paketet samma dag det anländer till utlämningsställe/brevlåda.
- Ta hand om växterna samma dag.
Vi kvalitetskontrollerar alla produkter innan leverans. Om något ändå blivit fel (skadat av oss eller fel vara), åtgärdar vi det kostnadsfritt.
Så reklamerar du
- Kontakta oss omedelbart när felet upptäcks: info@palettparadiset.se
- Bifoga: tydliga bilder, namn, adress, e-post, ordernummer och en beskrivning av felet.
Vid godkänd reklamation står vi för returfrakten. Om ett paket försvinner under returtransporten ansvarar du som kund för produkterna, så spara alltid kvitto och spårningsnummer.
Vi följer riktlinjer från Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Läs mer på arn.se.
Odlingsmiljö & ohyra
- Våra palettblad odlas i isolerade lokaler som kontrolleras regelbundet.
- Vi använder nyttodjur för att förebygga ohyra. Dessa kan ibland följa med sticklingarna men är ofarliga.
- Eftersom växter är levande finns ingen garanti för att de är helt fria från ohyra. Detta utgör inte giltigt skäl för reklamation.
Ej uthämtat paket
- Kontrollera alltid att dina adressuppgifter är korrekta.
- Paket som inte hämtas ut debiteras för fraktkostnad tur och retur.
- Växter som inte hämtas ut måste kasseras och kan inte säljas vidare.
Produktinformation
- Produktbilder visar praktexemplar. Variation i färg och form är naturligt och kan bero på ljusförhållanden och skötsel.
- Ytterkrukor, dekorationer och accessoarer ingår inte i priset om inget annat anges.
- Beskrivningen anger om det är stickling, frö eller färdig planta som säljs.
Ansvarsgräns
Vi ansvarar inte för skador eller förseningar orsakade av omständigheter utanför vår kontroll (force majeure).
Integritetspolicy (GDPR)
Palettparadiset AB värnar om din integritet och hanterar personuppgifter enligt gällande dataskyddsbestämmelser (GDPR).
Så behandlar vi dina uppgifter
- Uppgifter samlas i samband med beställning, betalning och leverans.
- Personuppgifter används endast för att hantera order, betalning, reklamationer och relevant marknadsföring.
- Vi lämnar aldrig ut uppgifter till tredje del för marknadsföring eller statistik.
Dina rättighetar
- Du har rätt att begära information om de personuppgifter vi har om dig.
- Du kan begära rättelse eller radering av dina uppgifter.
- Vi har endast uppgifter så länge det är nödvändigt, till exempel för bokföring eller pågående order.
Kontakt
Har du frågor om vår integritetspolicy? Kontakta oss på info@palettparadiset.se
Fraktbolag & betalleverantörer
- För leverans delar vi nödvändiga uppgifter (namn, adress, ev. telefonnummer och e-postadress) med PostNord.
- För betalning delas uppgifter med våra betalleverantörer ex, Swish.
Import av fröer till Norge & EU
- Privatpersoner kan importera upp till 50 fröåsar utan särskilt tillstånd (för eget bruk).
- Företag behöver växtskyddscertifikat och vara registrerade som importörer hos Mattilsynet i Norge.
- Kontrollera alltid lokala bestämmelser innan du beställer större mängder.