FAQ

1. Placera dina produkter i varukorgen
2. Håll muspekaren över varukorgen och klicka på ”Till kassan”
3. Fyll i leverans- och betalningsuppgifter. 

Efter att du lagt din order hos oss får du en orderbekräftelse skickad till e-postadressen till angiven mailadress. Om du inte hittar orderbekräftelsen i din inkorg, dubbelkolla i skräpposten. 

Vår webbutik är öppen dygnet runt, så du kan placera din order när det passar dig. För frågor kontakta oss på info@palettparadiset.se

Givetvis skickar vi till alla i vårt härliga avlånga land. Ha i åtanke vilket väder du har och är temperaturen lägre än 10 grader rekommenderar vi frakt till ombud.

Tänk även på att kontrollera brevlådan dagligen om du valt din frakt dit, så att paketet och växterna inte blir liggandes längre än nödvändigt i det.

Skickar ni till andra länder?

Ja, vi skickar inom EU.

Hur skickas sticklingarna och fröna?

Sticklingarna packas varsamt i en hård kartong. De packas med blött om stjälken och med stötdämpande bubbelplast. Vintertid packas de även med värmeisolerande material för att stå sig bättre under transporten.

Frön packas i frörör eller zippåse och skyddas med bubbelplast under frakt. Om sticklingar beställs samtidigt då skickas de med i samma paket.

 

Hur ser sticklingen ut som jag får hem?

Vi försöker att alltid visa rättvisa bilder på palettbladen. Men tänk på att paletterna på bilderna är praktexemplar som fått växa sig stora och fått goda ljusförhållanden. Så utseendet på sticklingen kan variera men vi väljer alltid ut det finaste och kraftigaste exemplaret. Efter rotning placera ditt palettblad ljust så kommer färgerna tillbaka. Observera att en stickling med en annan färg än på visningsbilderna inte är ett giltigt skäl för reklamation då färgerna helt enkelt varierar kraftigt beroende på palettbladets ljusförhållanden.  

Blir frösådderna lika paletten på produktbilden?

Svaret är ibland och ibland inte. Det finns ingen garanti att de blir exakta kopior då palettblads genuppsättning varierar kraftigt. De flesta paletter har korsats med varandra, såtts och drivits upp av privatpersoner. Ofta påminner de om moderplantan men kan också bli något helt annat, spännande ellerhur! 

Vad innebär öppet pollinerade frön?

Dessa frön kommer från palettblad som varit utomhus och pollinerats med hjälp av humlor och bin. Här blir variationen ännu högre då paletterna korsats hej vilt av våra snälla pollinatörer.

Kommer ni att släppa fler sorters palettblad och frön snart?

Javisst kommer vi att göra det! Vi driver ständigt upp nya plantor och plockar nya frön samt tar in fler sorter i sortimentet. Vissa palettblad växer långsammare eller att vi har färre av vissa vilket gör att de släpps mer sällan. Frön blir tillgängliga allt eftersom. 

Har ni en fysisk butik?

Inte i nuläget men planen är att ha en butik i Färjestaden på Öland.

Finns öppet köp och ångerrätt?

Läs gärna igenom våra villkor om öppet köp och ångerrätt.

Hur kommer jag i kontakt med er?

Du kommer i kontakt med oss via info@palettparadiset.se och vi svarar så fort vi har möjlighet. Frågor som berör order och reklamationer besvaras endast via mail och inte på sociala medier.