❓ Vanliga frågor – Palettparadiset.se
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om beställning, leverans, sticklingar, fröer och kontakt.
🛒 Hur beställer jag?
- Placera dina produkter i varukorgen.
- Håll muspekaren över varukorgen och klicka på ”Till kassan” .
- Fyll i leverans- och betalningsuppgifter.
Efter att du lagt din order får du en orderbekräftelse skickad till den e-postadress du angett. Hittar du den inte i inkorgen – dubbelkolla i skräpposten.
Vår webbshop är öppen dygnet runt så du kan handla när det passar dig. För frågor – kontakta oss på info@palettparadiset.se
Skickar ni växter till hela Sverige?
Ja, vi skickar till hela Sverige. Tänk på att:
- Vid temperaturer under 10 grader rekommenderar vi leverans till ombud.
- Om du valt leverans till brevlåda, töm den dagligen så att växterna inte blir liggande.
🌍 Skickar ni till andra länder?
Ja, vi skickar inom hela EU. Endast fröer skickar vi till Norge.
Hur skickas sticklingarna och fröerna?
Sticklingar
- Packas varsamt i hård kartong.
- Stjälken fuktas och skyddas med bubbelplast.
- Vintertid packas de även med isolerande material.
Frön
- Skyddas med bubbelplast under frakten.
- Om sticklingar beställs samtidigt skickas de i samma paket.
🌿 Hur ser sticklingen ut när jag får hem den?
Bilderna på hemsidan visar praktexemplar som fått mycket ljus och vuxit sig stora. Sticklingen du får hem kan variera i storlek, färg och mönster. Vi väljer alltid det finaste och kraftigaste exemplaret.
👉 Placera sticklingen ljust efter rotning så återfår den sina färger.
Observera att färgvariationer inte är giltiga skäl för reklamation, då palettblad varierar mycket beroende på vilka ljusförhållanden de har.
Blir frösåddarna likadana som på produktbilden?
Oftast inte men ibland. Palettbladens genuppsättning varierar mycket. Många är korsningar, vilket betyder att resultatet kan likna moderplantan – men också bli något nytt och spännande!
🐝 Vad innebär öppet pollinerade frön?
Det är frön från palettblad som pollinerats utomhus av humlor och bin. Variationerna blir därför större, eftersom pollineringen sker fritt i naturen.
Kommer ni att släppa fler sorterare?
Ja! Vi driver ständigt upp nya plantor och samlar in frön. Vissa sorter växer långsammare eller finns i färre exemplar, men allt eftersom blir fler tillgängliga i butiken.
Har ni en fysisk butik?
Nej, inte för tillfället.
Finns öppet köp och ångerrätt?
Läs våra köpvillkor för fullständig information om öppen köp och ångerrätt.
Önskar du kontakt?
Du när oss via info@palettparadiset.se
Frågor om order och reklamation besvaras endast via mail (inte via sociala medier).